Friday, October 2, 2009

Doktor yang 'degree' atau doktor yang da'ie?

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

Aku memohon agar apa yang aku tulis ini memperoleh Redha-Mu..menambah imankudan iman saudara muslimku...serta menjadi pencetus Hidayah kepada yang masihhatinya beku..


"Aku seorang doktor..Betul ke?"

Apa pulak tak betul, kau dah mula belajar dah.

"Mula belajar?Mula belajar dah jadi doktor?"


Entah la. Aku pun tak tau. Tapi aku nak mulai hari ini, aku dipanggil Doktor ******.


Ai bang, baru belajar dah dipanggil doktor? Bangga sangat dengan title doktor engkau tu ke?

"Aku seorang doktor"

* * * *


Mengungkap kembali kalimah doktor tu, ke mana kita boleh bawak 'kedoktoran'kita tu?

"Ke mana? Ke Malaysia la. Aku nak dapatkan ijazah MBBS."

erm..Kalau macam tu, andaikata ada orang tanya kau, apa yang kau dapat katJordan?

Apa kau nak jawab? MBBS je?


Macam mana kalau ada orang tanya pasal hukum pemindahan organ? Macam mana kalauada orang tanya pasal hukum pendermaan darah? Macam mana kalau ada pesakit yang kecewa dengan penyakit dia? yang kecewa dengan kematian saudara dia? yang putus asa?

Nak terang macam mana kat mereka? Nak cakap yang kau ni ada ijazah MBBS?nakbagitau yang kau ni dulu belajar 6 tahun? nak cakap yang kau ni dulu SPMhebat? Nak suruh mereka panggil kau 'DOKTOR ******'?


Tukar pula situasi. Macam mana kalau bila ada orang tanya kau pasal pemindahan organ, kau boleh kata "Hukum nak pindah organ ni, cik, kalau ikut ulama' kontemporari seperti Mufti Syafi'e dari India, beliau kata harus beserta syarat-syarat tertentu iaitu ....".


Kalau ada pesakit kecewa, "Jangan susah hati encik, nabi dah jamin setiap penyakit ada ubatnya, yakinlah dengan janji nabi. Kalau encik susah, hubungi saya, insyaAllah saya akan datang kepada encik, dan encik, Allah dah bagitau, bersama kesusahan pasti akan disusuli dengan kesenangan. Orang yang sakit, kalau dia bersabar, dia akan dapat ganjaran di syurga nanti. Jangan risau."


HUH,,nak cakap macam tu eh?...susah gak eh

Apa pulak susah?..senang je.belajar berapa tahun?bukan sehari dua. Takkan tiadamasa langsung untuk belajar perkara-perkara mudah macam tu? Itu yang asasnya.


Kita perlu masukkan agama dalam urusan kerja kita. Tiap minit perlu sampaikan agama kepada pesakit dan staff. Dalam masa yang sama, pikat hati masyarakat dengan akhlak kita. Hampiri masyarakat dengan peribadi mulia kita, dan denganitu, masyarakat akan menerima apa yang kita akan sampaikan. InsyaAllah. Jadi,boleh sampaikan Islam.


Kalau nak ikut statistik Kementerian Kesihatan Malaysia, tahun 2006, jumlah doktor perubatan sektor kerajaan berjumlah 13 335. Kalau swasta, 8602. Kalau nak ikut purata keseluruhan,seorang doktor berjumpa dengan 1214 pesakit setahun! Ramai tu bang oi!

Dan bayangkan, kalau ada lebih kurang 7-8 ribu doktor muslim, dan doktor-doktormuslim ni tunjukkan peribadi dan akhlak yang baik, kerja tepat masa, rajin,ramah dan penyabar, lalu apabila ada orang tanya,

"kenapa doktor masih boleh tersenyum sedangkan kerja banyak?kenapa doktormasih boleh risau datang lambat sedangkan doktor adalah boss disini?kenapa doktor terlalu baik dengan saya?"


Maka si doktor pun jawab,

"Sebenarnya,saya ada satu jawapan. Islam yang ajar saya macam ni. Islam yang ajarsaya jadi sabar. Sabar atas cabaran. Sebab saya memikul tanggungjawabyang berat. Saya ada tanggungjawab. Saya perlu laksanakantanggungjawab. Tanggungjawab saya adalah masyarakat. Kalau saya tak laksanakan tanggungjawab saya, masyarakat akan tuntut hak mereka di akhirat nanti.


Biarpun saya boss, tapi ada BOSS yang lagi berkuasa, yang sentiasa Maha Melihat dan Maha Mengetahui. Sebab itu saya takutuntuk lalai dalam tanggungjawab."


Subhanallah.Bayangkanlah kalau 7-8 ribu doktor muslim yang ada di Malaysia ni buat macam tu. Betapa ramai yang boleh dihampiri. Pasti ramai yang akan tertarik dengan budi pekertinya, dan ramai juga yang boleh kita bawa kepada Islam.

"Ish..ramai tu. Tapi ada masa ke? Doktor kan sibuk? Sempat ke nak buat semua tu?"


Cik abang oi, ingat la sikit,

Doctor is a career that deals with human every second, every minute and everyday, not with machines. Doctor is a job that deals with heart and feelings every second, every minute and everyday, not with batteries and wires.


Jadi, apa yang nak dirisaukan? Takkan la seminit pun tak sempat nak sampaikan Islam? nak tunjukkan Islam? Lama sangat ke?

Takkanlah 6 tahun kita sempat nak hafal itu ini, belajar itu ini, sesaat pun tak sempat nak sampaikan Islam?


Bayangkanlah, purata 1214 pesakit berjumpa seorang doktor setiap tahun, kalau ada dikalangan pesakit tu, 700 orang bukan Islam, kita dah tarik hati merekakepada Islam.


Biarlah kita jadi pintu kepada hidayah untuk orang lain, jangan kita pula yang menutup pintu hidayah orang lain.

Biarlah orang kenal Islam melalui kita, jangan orang benci kepada Islam kerana kita.


Persoalannya cuma satu,


SAMA ADA KITA MAHU ATAU TIDAK MAHU

Wallahu a'lam

rujukan dari:

http://alikhwan.webs.com/apps/blog/show/417940-doktor-yang-degree-atau-doktor-yang-da-ie-

No comments: